Stel je maakt gebruik van een mobiele telefoon en meer dan 10% van de gesprekken zijn zakelijk. Dan mag je alle kosten (telefoonrekening, aanschaf toestel) zakelijk opvoeren. Door deze bij Tellow aan te leveren, worden ze meegenomen in je administratie. Bij een vaste telefoonlijn is dit anders. Dit mag niet als zakelijk worden beschouwd. 

Stel je gebruikt je telefoon zowel zakelijk als privé dan werkt het anders. Een voorbeeld hiervan is een alles in één pakket. In dat geval moet je een schatting maken van het percentage dat privé was. 

Wat je doet, je levert alle kosten aan en voert deze dus 100% zakelijk op in je administratie. Aan het einde van het jaar corrigeer je het stuk dat je dus onterecht zakelijk opgevoerd hebt (omdat dit privé was). 

Let hierbij op dat het kan zijn dat je btw hebt teruggevraagd over het zakelijke stuk (100%) terwijl je daar voor een deel geen recht op had (% privé wat er af moet). Het kan dus zijn dat je geld moet terugbetalen. 

Een dergelijke correctie is iets dat je zelf ook in Tellow kunt doen:

  1. Ga naar de functie <Geavanceerd> 
  2. Kies vervolgens voor de knop <Btw privé gebruik> 
  3. Doorloop daar de wizard en Tellow boekt het voor je weg. 

Deze situaties zijn erg persoonsgebonden waardoor wij deze niet kunnen automatiseren. Twijfel je erover hoe je zo'n correctie moet doen? Zorg dan dat je een boekhouder om hulp vraagt!

Heeft u het antwoord gevonden?