Mollie Payments

Omdat Mollie betalingen altijd bestaan uit jouw omzet minus de kosten die jij betaalt voor hun diensten, is het voor het Tellow systeem moeilijk om deze automatisch te verwerken. 

Om het gebruik van Tellow nog eenvoudiger te maken voor diegene die met Mollie Payments werken, zijn wij druk bezig met de integratie hiervan. Andere diensten zullen daarna ook meegenomen worden. 

Tot die tijd hebben we een work-around die we hieronder uitleggen.

Bol.com als verkoopkanaal

Stel, je bent ondernemer en je verkoopt producten via Bol.com. Dan ontvang je iedere maand een afrekening hiervan, met daarop ook de commissie die Bol.com rekent voor het gebruiken van dat kanaal. De uiteindelijke klant ontvangt van bol.com de factuur voor de gekochte producten. 

Een uitdaging met deze afrekening is, dat Bol.com hier geen btw-percentages (per verkocht product) op zet. Deze heb je wel nodig voor je administratie. Ergens zal je aan de Belastingdienst moeten kunnen aantonen welk btw-tarief jij gevraagd hebt over je verkopen en dus aan ze zal moeten betalen.

Om te zorgen dat het uiteindelijk alsnog klopt in je administratie volg je de onderstaande stappen.


Hoe verwerk je Mollie / Bol.com betalingen?

  1. Ga naar <Verkoopfacturen >  in Tellow
  2. Klik op <Nieuwe Factuur>
  3. Maak per periode (dit mag dag/week/maand zijn) een verkoopfactuur aan gericht aan Mollie/Bol.com. Hierop zet je de omzet van die periode, die je hebt ontvangen. Het btw-percentage van de verkopen zet je hier ook zelf bij. 

Deze factuur hoef je natuurlijk niet echt te versturen naar Mollie/Bol.com, maar maak je wel definitief in je eigen administratie. 

Let op! zorg dat je een factuurdatum kiest die binnen het lopende kwartaal valt (dit i.v.m. de btw-aangifte).

4. Vervolgens heb je van Mollie/Bol.com geld ontvangen voor jouw verkopen. Deze transactie(s) gaan we koppelen aan de gemaakte verkoopfactuur. 

Wat je zult opvallen is dat het totaalbedrag van de transactie(s) van Mollie/Bol.com minder gaat zijn dan het bedrag op de gemaakte verkoopfactuur. Dit is omdat Mollie/Bol.com geld in rekening brengt voor haar diensten. Ze houden dus geld in. 

Dit restbedrag kan je alsnog goed verwerken:

  • Upload in Tellow de factuur die je van Mollie/Bol.com hebt ontvangen met daarop de kosten voor hun diensten. 
  • Geef ons vervolgens een seintje (bijvoorbeeld per chat) zodat wij de juiste boeking bij deze factuur voor je kunnen maken. 

Mollie/Bol.com betalingen helemaal zelf verwerken
Met de geavanceerde rol kan je het restbedrag (zoals hierboven omschreven) ook zelf verwerken.

Heeft u het antwoord gevonden?