Bon kwijt:
Het kan gebeuren dat je iets zakelijk betaald hebt, maar de bon of factuur kwijt bent. 

Wanneer je geen bon of factuur meer hebt, mag je van de Belastingdienst deze kosten wel zakelijk opvoeren maar geen btw meer mag terugvragen (dit omdat ze wel een officieel bewijs willen hebben). Lees hier meer daarover.

Hoe verwerk je dit in Tellow?

  1. Ga naar de transactie en klik erop
  2. Kies voor <Zakelijk> 
  3. Kies onderaan voor <ik heb geen bon of factuur bij deze afschrijving>

We boeken de kosten dan wel zakelijk maar nemen de btw niet op in je aangifte.

Geen bon ontvangen:

Van verschillende zakelijke uitgaven krijg je geen factuur of bon. Zo zal je voor de afschrijving van de premie van je Bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering geen bon of factuur ontvangen. 

Je kan die kosten in Tellow verantwoorden als <Zakelijke kosten zonder bon>. We zullen aan de omschrijving herkennen welke kosten het zijn en die boeken op de juiste grootboekrekening. 

Hoe verwerk ik dit?

Doe hiervoor het volgende:

  1. Ga naar de <Transacties>
  2. Selecteer de juiste transactie (afschrijving) 
  3. Kies voor <Zakelijk>
  4. Kies onderaan voor <Ik heb geen bon of factuur van deze afschrijving>
  5. Klaar!

Waarom?

Omdat verzekeringsmaatschappijen geen btw in rekening brengen (0%) zijn de kosten ook niet relevant voor de btw-aangifte. 

Stel, je hebt kantoorartikelen gekocht (waarvan de btw normaal gesproken teruggevraagd mag worden), maar je bent de bon kwijtgeraakt, dan mag je van de Belastingdienst de btw niet terugvragen. Je hebt immers het bewijs van de aankoop niet meer. Tellow boekt de kosten dan wel zakelijk, maar zet de btw op 0%. 

Heeft u het antwoord gevonden?