Als ondernemer bestel je wel eens een product bij een andere ondernemer in het buitenland. 

Als je het btw-nummer van jouw onderneming doorgeeft aan die partij, dan hoef je geen btw te betalen. (let op! Dit gaat niet op voor grote buitenlandse ondernemingen die vaak toch een Nederlands btw-nummer hebben en hierdoor wel gewoon 21% btw rekenen.)

Waarom zie je na de verwerking van een inkoopfactuur uit het buitenland dan toch btw in Tellow staan? 

Dit komt omdat het product / dienst wel fictief belast is volgens de Belastingdienst. In de meeste gevallen mag je de btw ook weer terugvragen op dezelfde aangifte. Dit wordt door Tellow automatisch gedaan. De btw kan je vinden op je aangifte omzetbelasting in de categorie 4A en 4B. Het terug te vragen bedrag wordt meegenomen bij rubriek 5B.

Daarnaast is fictieve btw voor de belastingdienst een controle middel. Zij krijgen gegevens door vanuit andere landen voor de diensten en matchen deze met gegevens die in hun systemen bekend zijn. Daarom vragen ze je om het toch op te geven. Mochten hier verschillen inzitten, dan kan er een vragenbrief komen vanuit de Belastingdienst. 

Kijk hier voor meer informatie.

Heeft u het antwoord gevonden?