Om jezelf meer overzicht te geven in je administratie is het handig als je de kosten die je maakt indeelt in categorie├źn. In de Bon uploaden module hebben we de 6 meest voorkomende kostensoorten, ook wel grootboekrekeningen, voor je uitgelicht. Wil je het gehele overzicht van alle grootboekrekeningen zien? Bekijk dan dit hulpartikel.

De zes meest voorkomende kostensoorten:

Algemene kosten

De categorie Algemene kosten is een verzamelcategorie waarbij je de kosten die je voor je bedrijfsvoering maakt kan opvoeren als deze niet in een van de andere kostensoorten valt. Het is voor jouw overzicht aan te raden om altijd een passende kostensoort te vinden, maar mocht het niet lukken dan kun je Algemene kosten toepassen.

Autokosten

De categorie Autokosten gebruik je voor alle kosten die je voor je auto maakt. Het is hierbij wel belangrijk dat je de auto op de zaak hebt staan en niet op priv├ę. Een aantal voorbeelden van kosten zijn:

  • Brandstofkosten

  • Reparatie en onderhoud voor de auto

  • Motorrijtuigenbelasting

  • Huur van auto- en transportmiddelen

  • Parkeerkosten

  • Autoverzekering

Kantoorkosten

De categorie Kantoorkosten gebruik je voor alle kosten die je maakt die benodigd zijn voor het inrichten en opereren van je kantoor. Denk hierbij aan kosten als:

  • Huur- en energiekosten

  • Kantoorbenodigdheden zoals postzegels of printpapier

  • Kantoorinrichting zoals een bureaustoel of bureau

  • Software zoals MS Office

  • Hardware zoals een computer, telefoon of netwerk apparatuur

  • Vakliteratuur

  • Koffie, thee of snacks voor bijvoorbeeld de vrijdagmiddagborrel

Kosten grond- en hulpstoffen

De categorie Kosten grond- en hulpstoffen gebruik je voor alle kosten die je maakt om je product te kunnen maken of je dienst te kunnen leveren. Bijvoorbeeld:

  • Een klusjesman koopt spijkers en schroeven in voor zijn klus

  • Een schoonheidsspecialist koopt wax en nagellak in voor de praktijk

  • Een bierhandelaar koopt speciaalbier in voor de verkoop

De kosten die je maakt zijn dus altijd van toepassing op je hoofdbedrijfsactiviteit. In het geval van een klusjesman zijn de spijkers nodig voor de klus, maar zou hij speciaalbier kopen dan zijn deze niet per se nodig voor de klus. Al snappen we best dat een biertje op z'n tijd goed is voor de werksfeer, maar in dit geval zou het biertje vallen onder Representatiekosten.

Representatiekosten

De categorie Representatiekosten gebruik je voor de kosten die je maakt zonder directe tegenprestatie. Hierbij kun je denken aan:

  • Eten en drinken

  • Bijeenkomsten zoals feestjes, recepties, studiereizen (inclusief reis- en verblijfkosten), seminars, congressen etc.

  • Horeca-uitgaven zoals diner of een lunch

Tip: Bij Representatiekosten raden we aan om geen btw te boeken. Dit komt omdat dit in de meeste gevallen van toepassing is. Bekijk hier meer informatie over boeken van btw bij Representatiekosten.

Telefoon- en internetkosten

De categorie Telefoon- en internetkosten gebruik je voor alle telefoon- en internetabonnementen. Hierbij is het wel belangrijk dat je dit zakelijk afgesloten hebt. Wil je meer informatie over welke kosten je mag aftrekken, bekijk dan hier meer informatie bij de Belastingdienst.

Heb je het antwoord gevonden?