Alle facturen die je ontvangt (inkoop) of verstuurt (verkoop), bewaar je in jouw administratie. Dit is verplicht gesteld door de Belastingdienst. Zij moeten jouw administratie kunnen controleren indien nodig. 

De Belastingdienst stelt de eis dat facturen (inkoop en verkoop) voor een periode van 7 jaar bewaard moeten blijven. 

Voor de volgende diensten geldt een bewaartermijn van 10 jaar:

  • Elektronische diensten
  • Telecommunicatiediensten
  • Radio- en televisieomroepdiensten

Papieren documenten bewaren of niet?
Dit is nog altijd een grijs gebied. 

De Belastingdienst geeft aan dat facturen bewaard moeten worden in de vorm waarin ze zijn ontvangen of verstuurd. Stel, je hebt een papieren bonnetje, dan mag je deze digitaliseren, maar zal je het originele document wel moeten bewaren. 

Echter, ervaring leert dat documenten na een jaar bijna niet meer te lezen zijn. In dit geval is een digitale versie dus beter. De Belastingdienst heeft hier nooit echt een heldere uitspraak over gedaan. Wil je het dus echt zeker weten, bewaar dan altijd (ook na aanleveren in Tellow) het bonnetje. 

Besluit je om het bonnetje niet te bewaren (behalve in Tellow)? Wacht dan heel even totdat je ziet dat Tellow deze goed verwerkt heeft. De status vind je altijd in de web-versie onder <Bestanden>. 

Bewaren in Tellow
Zolang jij Tellow gebruiker bent, bewaren wij bij Tellow alle bonnen en facturen (op goed beveiligde servers) voor minimaal 7 jaar.

Wanneer je stopt met het gebruik van Tellow, dan verzoeken we je om zelf de documenten ergens anders te bewaren. Hier krijg je uiteraard voldoende tijd voor. 

Mocht je vragen hebben, via de chat vraag je ons supersnel om hulp. 


Heeft u het antwoord gevonden?