Stel je start als ondernemer. Dan kan het zijn dat je voor je officiële start/inschrijfdatum wel al bepaalde kosten hebt gemaakt. Denk hierbij aan de kosten voor de inschrijving bij de KvK, marktverkenningskosten, aanschaf kantoorspullen, aanschaf laptop, het laten ontwerpen van een logo etc.
Aanloopkosten kunnen tot 5 jaar met terugwerkende kracht meegenomen worden in de administratie. Vereiste is dat de kosten wel aantoonbaar zakelijk moeten zijn en in het belang zijn van de onderneming.
Veel van deze kosten zijn aan te geven bij je kwartaalaangifte (zodra je deze gaat doen), waardoor je de btw hierop in veel gevallen terug kunt vragen.
Ook kan het handig zijn om bepaalde kosten mee te nemen in je aangifte inkomstenbelasting aan het einde van het jaar.
Wat je precies waarin mag verwerken staat vermeld op de website van de Belastingdienst. Je kan ook altijd je boekhouder om advies hierover vragen.
💡 Nog geen boekhouder? Kijk snel bij Compleet om gekoppeld te worden met jouw persoonlijke boekhouder.
Heb je bonnen of facturen van dit soort aanloop/opstartkosten?
Upload de bonnen of facturen in Tellow.
Is de datum van de bon vóór jouw startdatum van Tellow?
Bij het uploaden van de bon kan je dan als factuurdatum, jouw startdatum van Tellow aanhouden.
Bijvoorbeeld
Je upload een factuur. Op de factuur staat een factuurdatum van 05/12/2022. Jouw Tellow startdatum is 1/1/2023. Vul in bij de factuurdatum 1/1/2023.