Het kan zijn dat jij in het bezit bent van een PayPal rekening. Deze kan op verschillende manieren gebruikt worden. Hieronder lichten wij de volgende situaties toe:

A. Je hebt zelf wat gekocht en betaald via PayPal

B. Jouw klanten betalen jou op je PayPal rekening

C. Je hebt zelf wat gekocht en er is iets aan jou betaald op de PayPal rekening

A1. Je hebt wat via PayPal betaald en PayPal incasseert dit op jouw zakelijke rekening

Dit betekent dat er een transactie hiervan in Tellow staat. De bon/factuur van de inkoop kan je dan ook bij deze transactie uploaden.

A2. Betaald met PayPal saldo

In dit geval gebruik je PayPal eigenlijk als een aparte bankrekening. De Belastingdienst wil aan het einde van het jaar altijd alle betaalrekeningen van een persoon/bedrijf inzichtelijk hebben. Om deze reden zullen ook dit soort betalingen inzichtelijk gemaakt moeten worden in jouw administratie.

Maar omdat Tellow gekoppeld is aan jouw zakelijke bankrekening en niet aan jouw PayPal rekening, zien wij dit niet.

Daarom geldt, mocht je iets gekocht hebben vanuit je PayPal saldo, dan kan je de kosten in het systeem op een 'andere bank' toewijzen.

Hoe doe je dat?

  1. Ga naar 'Instellingen' en 'Boekhouding'

  2. Klik op 'Reconciliatie' en klik daarna op 'Inkoop'

  3. Klik op de factuur waar het om gaat

  4. Scroll naar het kopje met "Verschil boeken"

  5. Kies voor 'Boeken als' en kies voor 'Rekening courant 3'

  6. Druk op 'Opslaan'

B1. Jouw klanten betalen je op jouw PayPal rekening (en je boek het over naar je zakelijke rekening)

Je maakt een verkoopfactuur voor die klant aan in Tellow.

Om de inkomsten inzichtelijk te maken in je administratie boek je het geld over van je PayPal rekening naar je zakelijke rekening.

Vervolgens ga je naar de verkoopfactuur in Tellow onder 'Verkoop' en 'Facturen'. Klik de factuur aan en selecteer onderaan op 'Voeg een betaalwijze of transactie toe'. Klik op 'Zakelijke rekening' en klik op jouw overboeking.

Omdat PayPal kosten per transactie in rekening brengt, kan het zijn dat er een verschil zit tussen het bedrag in de transactie en die op de factuur. Wat open blijft staan, kan je opgeven als 'Betalingsverschil'.


B2. Jouw klanten betalen je op jouw PayPal rekening (en je houdt dit op je PayPal rekening als saldo).

In dit geval gebruik je PayPal eigenlijk als een aparte bankrekening. De Belastingdienst wil aan het einde van het jaar altijd alle betaalrekeningen van een persoon/bedrijf inzichtelijk hebben. Om deze reden zullen ook dit soort inkomsten inzichtelijk gemaakt moeten worden in jouw administratie. 

Maar omdat Tellow gekoppeld is aan jouw zakelijke rekening en niet aan jouw PayPal rekening, zien wij dit niet. 

Daarom, mocht je geld ontvangen hebben via PayPal, dan kan je het verwerken als 'andere bank'.

Hoe doe je dat?

  1. Ga naar 'Instellingen' en 'Boekhouding'

  2. Klik op 'Reconciliatie' en klik daarna op 'Verkoop'

  3. Klik op de factuur waar het om gaat

  4. Scroll naar het kopje met "Verschil boeken"

  5. Kies voor 'Boeken als' en kies voor 'Rekening courant 3'

  6. Druk op 'Opslaan'


C. Je hebt zelf wat gekocht en er is iets aan jou betaald op de PayPal rekening (combinatie tussen inkoop en verkoop). Dit staat op één factuur

Je kan alle inkoopfacturen, verkoopfacturen en transacties van/naar Paypal boeken op 'Rekening courant 3'.

Transacties

  1. Ga naar 'Instellingen' en 'Boekhouding'

  2. Klik op 'Reconciliatie' en klik daarna op 'Banktransacties'

  3. Klik op de transactie waar het om gaat

  4. Scroll naar het kopje met "Verschil boeken"

  5. Kies voor 'Boeken als' en kies voor 'Rekening courant 3'

  6. Druk op 'Opslaan'


Inkoopfacturen of verkoopfacturen

  1. Ga naar 'Instellingen' en 'Boekhouding'

  2. Klik op 'Reconciliatie' en klik daarna op 'Inkoop' of 'Verkoop'

  3. Klik op de factuur waar het om gaat

  4. Scroll naar het kopje met "Verschil boeken"

  5. Kies voor 'Boeken als' en kies voor 'Rekening courant 3'

  6. Druk op 'Opslaan'

Heb je het antwoord gevonden?