Naar de hoofdinhoud
Hoe verwerk ik een betaling zonder bon?

Bon | Geen bon | Bon kwijt | geen factuur | betaling

X
Geschreven door Xander
Meer dan een week geleden bijgewerkt

Ik ben mijn bon kwijt

Het kan gebeuren dat je iets zakelijk betaald hebt, maar de bon of factuur kwijt bent. Wanneer je geen bon of factuur meer hebt, mag je van de Belastingdienst deze kosten wel zakelijk opvoeren maar geen btw terugvragen (dit omdat ze wel een officieel bewijs willen hebben als je de btw terugvraagt).

🔍 Lees hier meer op de website van de Belastingdienst.

Ik heb geen bon ontvangen

Van verschillende zakelijke uitgaven krijg je geen factuur of bon. Zo zal je voor de afschrijving van de premie van je Bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering geen bon of factuur ontvangen. Verzekeringsmaatschappijen brengen geen btw in rekening (0%) zijn de kosten ook niet relevant voor de btw-aangifte. Kijk hier voor meer informatie.

Je kan deze kosten in Tellow direct op de juiste grootboekrekening boeken.

Hoe verwerk je een transactie zonder bon in Tellow?

  1. Klik op de specifieke transactie

  2. Kies voor de optie 'Ik heb geen factuur' (alléén zakelijk)

  3. Selecteer een grootboekrekening waarop je de transactie wil boeken

  4. Voeg eventueel een opmerking toe

  5. Klik op 'Opslaan'

💡 Staat de grootboekrekening niet in het lijstje? Geen zorgen!

Via onderstaande methode krijg je alle opties.

  1. Ga naar 'Instellingen' en 'Boekhouding'

  2. Kies voor 'Reconciliatie' en 'Banktransacties'

  3. Selecteer de transactie die je wilt boeken

  4. Bij 'Verschil boeken', kies voor 'Boeken als' en kies voor de grootboekrekening waarop je de transactie wil boeken

  5. Klik op 'Opslaan'

Was dit een antwoord op uw vraag?