Als zzp'er is het slim om jezelf goed te verzekeren. Denk hierbij aan een Arbeidsongeschiktheidsverzekering. Maar wat als je hiervan alleen een polisblad en geen bon hebt? Hoe gaat dat dan in Tellow?
In dit artikel leggen we uit hoe je de verschillende verzekeringen goed verwerkt.
Arbeidsongeschiktheidsverzekering (AOV)
De premie die je betaalt voor je AOV zijn voor jou als zzp’er een privé-uitgave. Dit verwerk je als volgt:
Ga naar 'Transacties' en klik op de juiste transactie
Kies voor 'Privé'
Opslaan en klaar!
(Zakelijke) overige verzekeringen
Verzekeraars schrijven per maand af. Je ontvangt eens per jaar een polisblad hiervoor. Deze hoef je niet te uploaden in Tellow.
Er zit op verzekeringen geen btw, daarom is het ook niet verplicht om een bon te uploaden. Om er wel voor te kunnen zorgen dat het opgenomen wordt als zakelijke kosten, moet je de transactie verantwoorden als zakelijke kosten zonder bon.
🚨 Let op
Hoewel voor assurantiebelasting hetzelfde tarief geldt als voor de btw, is het niet hetzelfde. Je mag het ook dan ook niet terugvragen als btw. Daarom boek je een verzekering volledig als kosten.
Hoe verwerk je dat?
Ga naar 'Transacties' en klik op de juiste transactie
Kies voor de optie 'Ik heb geen factuur (alléén zakelijk)'
Kies een grootboekrekening waarop je de transactie wil boeken (bijv. 'Verzekeringspremies')
Geef eventueel een opmerking aan
Klik op 'Opslaan'