Wat is het verschil tussen het kasstelsel en het factuurstelsel?

Het grote verschil tussen het kasstelsel en het factuurstelsel is het tijdstip van de boeking. Dat moment bepaalt in welke (btw)periode de factuur valt.
 
Bij het factuurstelsel boek je een bon of factuur op het tijdstip dat op de bon of factuur staat. Kortom, heb jij een factuur met factuurdatum 31-05-2018, dan is dat de datum waarop de factuur geboekt wordt. Dit komt veel voor bij dienstverlenende zzp'ers zoals fotografen, voedingsdeskundigen en consultants. 

Bij kasstelsel wordt er geboekt op het tijdstip van de betaling (transactie). Kortom, jij ontvangt op 02-05-2018 het geld, dan is dat de datum waarop de omzet geboekt wordt. Officieel ben je verplicht om het kasstelsel te voeren als je een kassa of winkel hebt. Bij een kasstelsel is het verplicht om een kasboek bij te houden.

Wanneer je eenmaal een methode hanteert, mag je niet zomaar wisselen. Wil je dit toch, dan moet je dit officieel aanvragen bij de Belastingdienst en wachten tot je mag overstappen.
 


Wat ondersteunt Tellow?

Voorlopig ondersteunen wij enkel factuurstelsel en nog niet het kasstelsel. Dit komt omdat wij nog geen kasboek beschikbaar hebben en wij momenteel niet boeken op de datum van een transactie. Wel staat dit op de planning en zullen wij dit meenemen in de ontwikkelingen. 

Hoe kan ik gebruik maken van Tellow als ik een kasstelsel hanteer?

Hanteer jij het kasstelsel maar wil je toch gebruik maken van Tellow? Het vraagt dan iets meer handmatige handelingen, maar het kan wel. Doe dan het volgende:

🔍 Inkoop:

Inkoopbonnen kan je uploaden wanneer de betaling heeft plaatsgevonden.

🔍 Verkoop:

Maak iedere dag een aparte verkoopfactuur aan in Tellow. Deze is voor jezelf en stuur je niet naar een klant. Zet op de factuur het totaalbedrag aan diensten / producten. Doe dit per btw-tarief als je daar meerdere van hebt. 

Op de verkoopfactuur staan dan alle verkopen van de afgelopen dag, pin én cash. Deze verkoopfactuur wordt gebruikt om alle transacties van die dag aan te koppelen.

Blijft er na het koppelen van alle pintransacties nog een bedrag over? Dan kan je aangeven dat deze 'Anders betaald is'. Vervolgens geef je als reden 'Contant' op. 

Neem contact op met ons support team

Kom je er niet helemaal uit? We're here for you! Open een chat met ons support team, stuur een mail of plan een belafspraak in. We streven ernaar om je binnen 24 uur te beantwoorden.

 

Heeft u het antwoord gevonden?