Het kan natuurlijk zijn dat er een fout zit in een opgestelde verkoopfactuur. Wanneer deze al is verzonden dien je deze te crediteren.
Waarom moet je een factuur crediteren?
De Belastingdienst wil dat factuurnummers altijd netjes aansluiten/optellen. Bijvoorbeeld 2022-0001, 2022-0002, 2022-0003. Wanneer je zomaar een factuur verwijdert, in dit geval 2022-0002, ontstaat er een gat in jouw reeks.
Hoe crediteer ik een factuur volledig in Tellow?
Instructie video
Let op❗️ : Als er een transactie gekoppeld is aan de factuur zal je die eerst moeten loskoppelen. Eerst klik je op het notitieblokje en vervolgens op het rode kruisje voor de transactie. Je kan daarna op opslaan klikken om de wijziging toe te passen en de pagina opnieuw laden zodat je hem kan crediteren.
🔍 Zo crediteer je een factuur in Tellow:
Ga naar het menu 'Verkoop', 'Facturen'
Selecteer de factuur waar het om gaat
Klik vervolgens op 'Meer opties' en selecteer 'Crediteren'
Wanneer de volledige factuur wordt gecrediteerd maakt Tellow een creditfactuur voor je aan. Als de factuur die je crediteert het factuurnummer 2020-0002 heeft krijgt de creditfactuur het nummer: CREDIT-2020-0002
💡 Vergeet niet om een eventuele nieuwe factuur aan te maken en naar de klant te sturen, mocht dit nodig zijn. Ook verstuur je de credit-factuur naar de klant.
Hoe crediteer ik een verkoopfactuur gedeeltelijk?
Het kan voorkomen dat er een gedeelte van de factuur al wel betaald is en de rest moet worden gecrediteerd. Voor de gedeeltelijke creditering moet er een aparte creditfactuur gemaakt worden.
🔍 Zo crediteer je een factuur gedeeltelijk in Tellow:
Ga naar 'Verkoop', 'Facturen'
Kies voor 'Factuur opmaken'
Kies de geadresseerde waar het om gaat
Selecteer rechts bij 'Factuurtype' naar 'Credit'.
Vul bij het veld 'Factuurnummer' het factuurnummer in met CREDIT ervoor
Vul de factuur in (met het bedrag wat je wilt crediteren)
Klik op 'Definitief maken'
Let op❗️Je hoeft geen '-' teken meer te plaatsen voor het bedrag. Door het factuurtype op 'Credit' te plaatsen wordt het bedrag er al vanaf gehaald.
Hierna kan je de gemaakte creditfactuur gaan verrekenen met de oorspronkelijke debetfactuur.
Ik heb mijn verkoopfactuur nog niet verstuurd
Heb je de factuur nog niet naar de klant verstuurd? Dan kan je de factuur aanpassen/wijzigen en alsnog versturen en hoef je hem dus niet te crediteren. Dit doe je als volgt:
Ga naar 'Verkoop', 'Facturen'
Selecteer de juiste factuur
klik op 'Meer opties' en selecteer 'Wijzig' (zie afbeelding hierboven)
Na de wijzingen kan je de verkoopfactuur opslaan en versturen.