Waarom kan mijn bank de gegevens delen met Tellow?
Met de nieuwe PSD2 verbinding is jouw bank verplicht om alle transactie-informatie te delen op jouw verzoek met het door jouw aangewezen bedrijf, in dit geval Tellow.

Hier zitten wel voorwaarden aan, Tellow heeft namelijk van te voren aan een aantal eisen moeten voldoen. Om jouw gegevens te delen maken wij gebruik van een provider genaamd Aiia. Deze provider heeft verschillende licenties en is toegestaan door De Nederlandsche Bank (DNB).

Slaat Aiia mijn gegevens op?
Nee. Onze provider Aiia slaat zelf geen data op maar is een 'data processor'. Zij sturen de data eigenlijk vanuit de bank naar ons. Tellow slaat wel gegevens op, in een eigen database beheerd door Tellow. Daarom moeten wij o.a. voldoen aan de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG).

Kan Tellow nu zomaar al mijn gegevens gebruiken die ik bij de bank heb staan?
Wij importeren alleen transacties van rekeningen waar je uitdrukkelijk toestemming voor verleent. Wij kunnen jouw gegevens dus niet zomaar gebruiken, we kunnen alleen de transacties importeren waar jij toestemming voor hebt gegeven.

Zijn mijn gegevens veilig?
Ja! Zoals eerder al is aangegeven vallen wij onder de strenge eisen van de DNB. Daarnaast worden alle persoonlijke toegangstokens versleuteld opgeslagen met AES encryptie. Daarnaast is het Tellow account zelf natuurlijk goed beveiligd, zoals bijvoorbeeld met de wachtwoord link die wij je sturen. Qua beveiliging zit het dus helemaal goed! 💪

Kan ik mijn toestemming altijd weer terugtrekken?
Ja! Je hebt het altijd het recht de betaalgegevens niet meer te delen. Je kan de toestemming op elk moment weer intrekken. Dit kan je doen via Tellow zelf maar het kan ook in jouw bankomgeving. In Tellow kan je de toestemming als volgt intrekken:
Ga via de website naar 'Instellingen', 'Koppelingen' en klik hier op 'Schakel koppeling uit'.

Waarom moet ik om de 90 dagen opnieuw consent geven om mijn transacties in te laden?
Dit is conform met de PSD2 wetgeving. De DNB heeft de regel opgesteld dat er om de 90 dagen opnieuw toestemming gegeven moet worden. Dit is om te voorkomen dat jouw gegevens onbewust worden ingeladen. Stel je voor dat je een oud/vergeten account hebt waar je de toestemming niet van hebt teruggetrokken, dan wordt dat automatisch voor je gedaan na 90 dagen.
In Tellow krijg je na de 90-dagen in de Tellow App een pop-up te zien waarbij we vragen om opnieuw toestemming te geven. Met één klik op de knop ben je hierna klaar en kan je weer verder met boekhouden. 😊

Hoe vaak worden mijn transacties ingeladen?
Er is een limiet van 4 keer per dag voor het ophalen van de transacties. Dit is niet naar onze opzet, maar die van PSD2 en de bijbehorende banken. Dit is namelijk volgens de eisen van GDPR (AVG). Het inladen van de transacties gebeurt op verschillende momenten van de dag, dit kan dus ook in de nacht zijn.
💡 Zie je jouw transactie van vandaag nog niet in Tellow staan? Wacht nog even tot de volgende morgen, waarschijnlijk is deze dan wel ingeladen in jouw account.

Kan Tellow de informatie van de gemachtigde rekening delen of ergens anders tonen?
Nee! Dit is niet mogelijk. De banktransacties zijn alleen zichtbaar in jouw account.
Tellow mag jouw gegevens niet gebruiken voor andere doeleinden dan waar jij je toestemming voor hebt gegeven. De Autoriteit Persoonsgegevens houdt hierop toezicht.

Hoe oud moet je zijn als je de betaalrekening wilt koppelen aan Tellow?
18 jaar. Ben je jonger? Dan kun je je rekening alleen koppelen als je ouder of voogd dat goed vindt en je er ook bij helpt. Vraag bij jouw bank aan hoe dit precies in zijn werking gaat.

Neem contact op met ons support team

Kom je er niet helemaal uit? We're here for you! Open een chat met ons support team, stuur een mail of plan een belafspraak in. We streven ernaar om je vraag binnen 24 uur te beantwoorden.



Heb je het antwoord gevonden?