Stel je hebt voor jouw opdrachtgever kosten voorgeschoten. Je plaatst dit bedrag daarna op de verkoopfactuur naar de opdrachtgever toe. Hoe zorg je ervoor dat dit dan verder boekhoudkundig goed verwerkt wordt?
Verkoopfactuur (waarop de voorgeschoten kosten staan)
| debet | credit |
Omzet (+ btw) |
| 400 |
BTW (21% van 400,=) |
| 84 |
Omzet (voorgeschoten nav bijv. creditcard) |
| 600 (dit is het voorgeschoten bedrag) |
BTW (21% van 600,=) |
| 126 |
TOTAAL BOEKING |
| 1210 |
Inkoopfactuur
| debet | credit |
Vooruitbetaalde kosten voor klant | 600 (dit is bijvoorbeeld 'Kantoorkosten') |
|
BTW (21% van 600) | 126 |
|
TOTAAL BOEKING | 726 |
|
Er moet nu een memoriaalboeking komen voor de €600,- voorgeschoten kosten omdat:
1. De kosten op de verkoopfactuur op omzet is geplaatst
2. Er kosten zijn gerekend op de 'Inkoopfactuur' op 'Kantoorkosten'
Per saldo streep je deze tegen elkaar weg. Dat doe je als volgt:
| debet | credit |
MEMORIAAL BOEKING |
|
|
Omzet (voorgeschoten nav bijv. creditcard) | 600 |
|
Kantoorkosten |
| 600 |
Boeking
Let op! Btw is niet van belang in dit verhaal want (zie boven) deze is per saldo ook weer gelijk:
1. Op de verkoopfactuur is de btw €126
2. Op de inkoopfactuur is de btw €126