Allereerst stellen we het op prijs dat je deel uitmaakt van de Tellow Community. Het kan om verschillende redenen natuurlijk voorkomen dat je je abonnement wilt stopzetten. Ook hierbij helpen wij je verder. Tellow hanteert geen opzegtermijn voor maandelijkse abonnementen. Om te zien hoe dit werkt hebben wij een artikel geschreven die je hier kan lezen.

Waar moet ik op letten als ik mijn abonnement opzeg?

De Belastingdienst heeft strenge eisen met betrekking tot het bewaren van je administratie. Je hebt als ondernemer 7 jaar officiële bewaarplicht. Deze bewaarplicht geldt ook als je bedrijf gecontroleerd is en als je bedrijf beëindigd hebt (zelf als je bent uitgeschreven bij de KvK).

Lees hier alles over de regelgeving van de Belastingdienst.

Bij opzeggen is het belangrijk dat je de volgende gegevens bewaard:

  • Uitgaande facturen (digitaal en indien relevant fysiek)

  • Bonnen en inkoopfacturen (digitaal of fysiek)

  • Balans

  • Winst- en Verliesrekeningen

  • Grootboek

  • Digitaal archief

  • Gewerkte uren (je urenregistratie)

  • Privégebruik van goederen (bijvoorbeeld zakelijke auto)

  • Grootboekrekeningen

  • XML-auditfile

❗️In sommige gevallen is het van belang om additionele gegevens te bewaren. Dit verschilt per onderneming.

❗️Het belangrijkste document is wellicht de XML auditfile. Dit heeft de belastingdienst nodig als ze een controle willen uitvoeren.

❗️Daarnaast is het ook van belang dat, wanneer je overstapt naar een nieuw boekhoudprogramma, je jouw administratie kan importeren in de nieuwe software.

Checklist voor opzeggen

Na het opzeggen kun jij niet meer bij je administratie. Volg de checklist om er zeker van te zijn dat jij geen gegevens kwijtraakt.

❗️Let op: Wij kunnen je account na opzeggen niet meer herstellen.

Deze stappen moet je volgen om te stoppen:

  • Zorg ervoor dat al jouw gegevens geïmporteerd kunnen worden in je nieuwe boekhoudprogramma.

  • Zorg ervoor dat je genoeg tijd vrijmaakt voor jouw overstap naar een nieuwe administratie. Het is van belang om geen ‘gat’ in je administratie te hebben.

  • Controleer of je geen functionaliteiten mist bij je nieuwe boekhoudsoftware.

  • Zorg ervoor dat er geen openstaande betaalverzoeken actief zijn.

  • Zorg ervoor dat wanneer je een boekhouder hebt, deze ook in jouw nieuwe boekhoudsoftware kan werken.

  • Test de facturen en bonnen scan functionaliteiten uit op de web en app versie van jouw nieuwe programma. Je wilt namelijk nog wel dat er geld blijft binnenkomen en dat je bonnen goed verwerkt worden. Het is daarom van belang dat dit goed werkt.

  • Zeg op bij Tellow. Lees hieronder hoe dat moet.

Abonnement opzeggen voor Basis of Plus gebruikers

Wanneer je je abonnement opzegt, kun je niet meer inloggen en bij je gegevens. Je hebt wettelijk 7 jaar bewaarplicht van je administratie (en in sommige gevallen langer). Dit geldt ook als je jouw bedrijf stopt. Daarom raden wij aan om jouw gegevens te exporteren voordat je jouw abonnement definitief opzegt. We hebben een artikel geschreven waarin we uitleggen hoe je een export kan maken.

❗️Let op: zorg ervoor dat je geen openstaande betaalverzoeken, facturen of betalingen hebt. Is je account geblokkeerd vanwege achterstallige betalingen, neem dan contact op met de klantenservice.

Opzeggen/downgraden Tellow Compleet

Ben je een Tellow Compleet gebruiker en wil je opzeggen of downgraden? Dan hebben we een iets andere procedure omdat we ook je boekhouder waren. Het is daarom noodzakelijk om een korte overdracht te doen met onze adviseurs. Ze helpen je graag helpen om je administratie zo goed mogelijk over te dragen en bevestigen dan ook of alles goed gegaan is. Zij helpen je onder andere met het volgende:

  • Je gegevens exporteren

  • Adviseren hoe je het snelst kan overstappen

  • Advies over wettelijke bewaarplicht

  • Hoe je jouw boekhouding afsluit bij Tellow

Plan een opzeggesprek in met de Tellow Compleet specialist via deze link.

Overstappen naar een ander boekhoudprogramma

Stap je over naar ander boekhoudprogramma? Dan raden wij aan om pas je account op te zeggen wanneer je helemaal tevreden bent. Onze ervaring is dat veel gebruikers weer terugkomen omdat de nieuwe software toch niet alle functionaliteiten biedt die er aan de buitenkant worden aangeprezen. Wanneer je je boekhouding volledig hebt verwijderd, betekent dit dat je jouw boekhouding van het afgelopen jaar weer opnieuw in Tellow moet zetten.

Opzeggen

Voor Tellow is privacy en veiligheid erg belangrijk. Daarom mag alleen de eigenaar van de administratie het abonnement opzeggen en kunnen we helaas geen abonnementen opzeggen via telefoon of chat.

Wil je zeker weten opzeggen? Stuur dan een email vanaf het e-mailadres dat je gebruikt hebt bij registratie naar onze administratieafdeling via [email protected]. Vermeld hierin ook jouw klantnummer (deze vind je op je Tellow factuur) en per wanneer jij je abonnement wilt opzeggen. Je krijgt vervolgens een email terug waarin je jouw opzegging definitief kunt maken.

❗️Let op: gebruik hetzelfde e-mailadres dat je gebruikt hebt bij aanmelding, anders kan de administratieafdeling je opzegging niet verwerken.

Behoud je administratie met Tellow Gratis

Wil je jouw administratie behouden? Of ben je van plan ooit weer door te gaan met je administratie. Dan kun je naar overstappen naar Tellow Gratis. Dit is, zoals de naam al aangeeft, altijd geheel gratis. Het voordeel is dat jouw administratie wordt bewaard. Word je bijvoorbeeld de komende jaren benaderd door de Belastingdienst, dan kun je gemakkelijk jouw administratie erbij pakken en voldoe je aan jouw plicht om je administratie bij te houden en aan de wettelijke bewaarplicht. Bijkomend voordeel is dat wanneer je toch nog een factuur moet versturen je dit direct gratis in de Tellow kan doen (maximaal 3 per maand).

Je administratie behouden met Tellow Gratis? Geef het aan tijdens het opzeggen en we zetten je account om naar een gratis account.

Opzeggen iOS

Heb je je abonnement via de Apple App Store afgesloten? Beheer je abonnement dan via 'Abonnementen' in de App Store op je iPhone.

Heb je het antwoord gevonden?